Gluteenittomat ja vegaaniset letut

käyttäjältä Anniina

Jos pitäisi valita yksi makumaailma, joka kuvastaa hyvin kesää, se olisi minulle ehdottomasti letut, mansikat ja vaniljajäätelö. Ja siksi juhannuksena meidän pöydässä varmasti yksi ateria on pelkästään lettuja! Meidän lapsi on tykästynyt lettuihin ja täällä ollaankin varottu puhumasta letuista, jos niitä ei oikeasti ole paistamassa, koska muuten lapsi kipittää keittiöön ja seuraavaksi voi jo kuulla hänen vaativan huudon ”lettu, lettu, lettu!”. 😀

Meidän perheessä on tapana kutsua Lettumestariksi sitä, joka saa useimmiten lettujen paiston onnistumaan. Koska myönnetään: Välillä lettujen paistaminen on repaleisten ja raakojen tai kovien ja palaneiden lettujen sumaa. Tällä hetkellä minä kannan titteliä, mutta se ei aina ole ollut niin. Perheen lettumestariksi pääsin, kun aloin keskittymään touhuun kunnolla. Tässä omat vinkit onnistuneisiin letunpaistoihin:

  1. Anna taikinan turvota! Varsinkin gluteenittomissa letuissa tärkeää.
  2. Kuumenna pannu tarpeeksi kuumaksi ennen kuin kaadat siihen taikinaa.
  3. Käytä paistossa margariinia, vaikka kuinka olisi pannussa tarttumaton pinta.
  4. Anna margariinin sulaa kunnolla ja kääntele pannua, jotta margariini leviää koko paistoalalle.
  5. Kaada taikinaa tarpeeksi mutta älä liikaa! Luota siihen, että taikina kyllä ”kypsyy paksummaksi” pannulla.
  6. Käytä leveää lastaa lettujen kääntämiseen. Voit kurkistaa lastalla letun alle ennen kuin käännät sen. Jos lettu tuntuu pysyvän koossa ja on jo saanut väriä, voit kääntää letun.
  7. Ja viimeisin ja tärkein neuvo: keskity vain lettujen paistoon, älä siis multitaskaa samaan aikaan (puhu puhelimessa, täytä tiskikonetta, lue satuja, leikitä kissoja tms.) tai olet pian entinen Lettumestari 😉 Kokemusta on!

Maidottomien ja munattomien ja gluteenittomien lettujen teko voi epäilyttää, mutta ihan turhaan. Alpron Go On-soijarahka on mainio kananmunankorvike lettutaikinassa. Rahka tuo maun lisäksi täyttävyyttä, joten älä ylläty, jos lettuja ei jaksakaan syödä ihan niin monta kuin on tottunut. Tällä ohjeella voi tehdä myös suolaisia lettuja ja sellaisten resepti varmasti nähdäänkin tämän blogin puolella lähiaikoina.

Mikä on sinun kesääsi parhaiten kuvaava makumaailma? Lämmintä ja ihanaa juhannusta kaikille! 🙂

Ainekset (noin 6 isoa lettua)

  • 5 dl sokeritonta soijamaitoa
  • 1 dl soijarahkaa (Alpro Go On)
  • 2 1/2 dl riisijauhoja
  • 2 rkl sokeria
  • 1/2 tl suolaa
  • paistamiseen vegaanista margariinia (esim. Sunnuntai Laktoositon)
  1. Vatkaa kulhossa soijarahka ja soijamaito sekaisin.
  2. Sekoita kuivat aineet keskenään ja vatkaa ne nesteen sekaan, kunnes taikina on tasaista.
  3. Anna taikinan turvota jääkaapissa vähintään puoli tuntia.
  4. Paista letut kuumalla pannulla aina lisäten margariinia jokaisen letun välissä.
  5. Tarjoile tuoreiden mansikoiden ja soijajäätelön kanssa.

Saatat myös pitää näistä

Kommentoi